Tatt med rundt 1g hasj – venter på vandel

Jeg ble nylig tatt med rundt 1g hasj imens jeg ventet på vandel og antar da at vandelen ikke blir godkjent. Jeg lurer på kjappeste måte for meg å få godkjent og hvordan jeg får startet på det. På min side på vegvesenet står det at vamdelen min enten ikke er ferdig prosessert enda eller at den ikke er godkjent, noe som ikke gir meg noe info. (Er mange uker siden jeg søkte)

Mann, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på hva slags vandel du mener. Det er mange typer vandler og attester, alt etter som hva formålet er.
Dersom det er vandel på å ta lappen kan det være at du ikke har fått den på grunn av hasj. Grunnen til at man sjekker at personer som ønsker å ta førerkort har god vandel er for å forhindre at personer som ikke er skikket til å kjøre bil får tatt førerkort. Hvis de mener du har narkotikaproblemer er dette noe som kan medføre at du ikke anses som skikket til å kjøre bil, fordi det å kjøre i påvirket tilstand øker risikoen for at det kan skje en ulykke.
Du kan ta kontakt med politiet eller trafikkstasjonen for mer informasjon.