Tatt ecstasy og litt kokain gjennom desember, er sliten, har vondt i hodet og har syke drømmer

Hei.
Jeg har tatt mye ecstasy og litt kokain gjennom desember. Har tatt dette en del ganger før, uten å få nedtur. I desember tok jeg X og cola hver helg, flere piller på en natt. Tok sist på nyttårsaften, og har hatt pause siden da. Dagene etter jeg har tatt, har jeg snudd døgnet og sovet mange timer på dagen og vært våken på natta. For tre dager siden skulle jeg fikse døgnrytmen min, tilbake til normal, men har sovet ekstremt dårlig. På søndagen sov jeg fra 05.00-15.00. Var våken hele dagen og natta på søndag, og var våken frem til 12.30 på mandagen. Da sov jeg 2 timer. Tenkte at jeg skulle få sove på natten, men lå lys våken frem til 05.00 og sov til 06.30. Da gikk jeg på skolen og skulle ikke sove før kvelden igjen. Sovna da 21.30 og sov kun i 2,5 timer. Ligger nå lys våken, og regner ikke med jeg får noe søvn denne natten heller. Har altså sovet ca 6 timer på over 2,5 døgn.
Kroppen er sliten og har vondt i hodet av for lite søvn, men får virkelig ikke sove. I de få timene jeg sover, har jeg også syke drømmer.
Er dette vanlig etter hyppig bruk av disse rusmidlene? Burde jeg kontakte noen?

Kvinne, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
MDMA kan påvirke en persons søvnmønster og drømmer, i en viss periode etter inntaket. I hvor stor grad dette er tilfelle, avhenger hovedsakelig av hvor mye MDMA man inntar. Svært enkelt forklart fungerer MDMA slik at det øker produksjonen (men senker gjennomstrømningen) av serotonin i hjernen; resultatet av dette er en intens lykkefølelse så lenge rusen varer. Etter en slik episode har hjernen behov for å «gjenoppbygge» sine serotoninlagre, noe som kan ta noen dager eller opptil noen uker, litt varierende fra person til person og størrelsen på inntaket. Det er ganske vanlig å føle seg deprimert og/eller utmattet i denne perioden.
Serotonin påvirker ikke kun vår lykkefølelse, men bidrar også til å regulere vår døgnrytme og vårt søvnmønster. Når serotoninbalansen endres/forstyrres, vil dette også påvirke døgnrytmen og søvnmønsteret, i hvert fall så lenge hjernen fremdeles gjenoppbygger denne balansen tilbake til normalen. Derfor er det fullt mulig at enkelte sover dårlig i etterkant av en MDMA-rusepisode, selv om dette kan være svært fysisk utmattende.
Når det gjelder drømmer, har forskningen ingen klare svar på hvorfor enkelte opplever en sammenheng mellom dette og inntak av MDMA. Men det er mer eller mindre anerkjent at både urolig søvn så vel som lang/dyp søvn kan gi klare og intense drømmer, sammenlignet med en mer normal søvnrutine. Enkelte kan altså oppleve klare og intense drømmer nettopp fordi de sover dårlig, og enkelte kan oppleve slike drømmer fordi de oppnår en natt med lang/dyp søvn etter å ha sovet dårlig i tiden umiddelbart etter MDMA-bruk. Altså er det kanskje ikke slik at MDMA påvirker drømmer direkte, men snarere indirekte i kraft av å påvirke vårt søvnmønster.