Synes det tar lengre enn 1-2 timer før Vallergan virker

Har fått Vallergan som medisin av fastlegen mot søvnproblemer. Spesielt er innsovning utfordrende. Fikk beskjed om å ta to piller (20mg) 1 til 2 timer før sengetid. Opplever at det tar lengre tid enn det før jeg sovner. Er det pillene som virker da, eller sovner jeg rett og slett av meg selv fordi jeg er sliten? Noen som har tips/erfaringer om bruken?

Mann, 52 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi råd om medisinering. I pakningsvedlegget til Vallergan står det at det kan ta ca 3-4 timer  før konsentrasjonen av virkemiddelet når max, så det kan jo være at det er derfor du sovner etter at det har gått lengre tid. Eller det kan være fordi du er sliten.
Dersom du opplever at du ikke får ønsket virkning av Vallergan, bør du snakke med legen din slik at dere kan finne en løsning som fungerer for deg.