Snakke med noen i Bergen om tilbakefall?

Hvor kan eg snakke med noen i Bergen om hvordan eg kan unngå å få tilbakefall igjen? Eg er så inderlig lei av å gang på gang falle utpå. Eg klarer fint å slutte på egenhånd, men eg klarer ikke holde meg der.

Mann, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det finnes flere alternativer til hvem du kan snakke med. Du kan for eksempel avtale en time med din fastlege, som har myndighet til å henvise deg til en poliklinikk. Dette vil innebære regelmessige samtaler med en spesialist.
Et annet alternativ er at du deltar i gruppemøter, som f.eks. AA eller NA. Der vil du komme i kontakt med andre i samme situasjon som deg, som har lagt rusbruken bak seg, og som ønsker å holde det sånn. I slike grupper er det også vanlig å få oppnevnt en sponsor, som blir en slags kontaktperson og støttespiller for deg.
Et tredje alternativ er at du kontakter NAV, og forhører om muligheten for å få oppnevnt en ruskonsulent. Dette er kort sagt en person som først og fremst bistår deg i hjelpeapparatet, men som i seg selv også kan være en god støttespiller.
Se gjerne også på hjemmesidene til Ettervern Bergen, hvor målgruppen er «tiltak og tjenester innen rusfeltet, psykisk helse, fengsel og mennesker med behov for rehabilitering og ettervern».