Slutte med Oxycontin

Hei.Jeg er ei voksen dame som bruker oxicontin,ca70 i døgnet,pga nervesjukdom i ansiktet,har mye smerter,hver dag.Men i februar skal jeg bli operert,og da vill jeg slutte med disse medikamentene,lurer på om jeg kan gjør det hjemme,,,,,,,men vet ikke hvordan,hvor me jeg skal ned pr dag,pr uke osv.Setter stor pris på hjelp.På forhånd takk.

Kvinne, 54 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet bør nedtrapping skje i samråd med helsepersonell.  Da kan man få konkret veiledning gjennom en nedtrappingsplan, og for eks. andre lindrende medikamenter dersom det er behov for det. De kan også vurdere hvordan det er best å gå frem siden de kjenner din helsetilstand. Vi vil derfor anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din.
Når det gjelder spørsmålet ditt om det er noe du kan gjøre hjemme, så er svaret på det ofte ja, mange gjør dette hjemme, men med støtte fra lege. Noen kan derimot trenge å gjennomføre nedtrapping på en institusjon, dette er det legen som i så fall vurdere om er nødvendig.
Generelt er det slik at det er best å trappe ned gradvis over lang tid, da har man bedre kontroll på bivirkninger og abstinenser. Ved problemer med nedtrapping bør dosen aldri trappes opp, men heller bruke lengre tid på ett dosenivå.
Du kan lese mer om nedtrapping på Helsedirektoratets nettsidersider for mer informasjon om nedtrapping.