Skoleoppgave om narkotikastoffer og jeg lurte på om dere vet noe om khat?

hei, vi har en skole oppgave om narkotikastoffer og jeg lurte på om dere vet noe om Khat? som for eksempel hva som skjer med kroppen når man tar det og etter det er over og om det er lov i noen land eller ikke.

Kvinne, 14 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Khat virker stimulerende på sentralnervesystemet, og gir en oppkvikkende rusvirkning som har fellestrekk med f.eks. amfetamin og koffein.
Khat kan være vanedannende, og kan ved lengre tids regelmessig bruk gi fysiologiske bivirkninger som økt blodtrykk, hjertebank, misfarging av tenner, forstoppelse samt betennelser i munn, svelg og tannkjøtt. Et slikt bruksmønster kan også medføre psykologiske bivirkninger, som f.eks. paranoide vrangforestillinger og aggressivitet.
Mer om khat her.
I Norge er Khat oppført på narkotikalisten, og tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel, oppbevaring, besittelse og bruk av khat er forbudt.
I følge de kildene vi har funnet er khat lovlig i Djibouti, Etiopia, Kenya, Somalia, og Yemen.