Skal i militæret. Kan de teste håret mitt for narkotika?

Hei, jeg skal inn i militæret og lurer på om de har mulighet til å se at jeg har brukt narkotika tidligere i håret mitt. Jeg har røyket ett par ganger for rundt 10 mnd før jeg skal inn, og tok escasty en gang rundt 6 mnd. Er jeg nødt til å shave av alt håret eller hjelper det med bleking? Har virkelig ikke lyst på noe politianmeldelse for noe dumt jeg prøvde i en korttenkt periode. Hva kan jeg gjøre? Er det mulig å teste håret mitt på forhånd hvis jeg går til lege eller bestiller noe på nettet? Hilsen en veldig stressa jente som ikke vil være skalla unødvendig

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja det er mulig å se narkotikabruk i hårprøver i ganske lang tid etter inntak. Påvisningstid i hår vil, teoretisk, bare være avhengig av lengden på håret. Man regner 1 måned for hver centimeter i lengden (eks. 10 cm langt hår – 10 måneder). Det er imidlertid ikke optimalt å teste bruk av hasj med hårprøve, fordi THC binder seg dårlig til hår. Hårfarging og annen kjemisk behandling av håret (f.eks. bleking) kan påvirke prøveresultatet.
Men militæret utfører vanligvis ikke hårprøver så vidt vi vet, med mindre de har god grunn og sterk mistanke. Tar de narkotikaprøver tar de som regel urinprøver. Urinprøver kan påvise bruk en viss tid etter inntak, men ikke veldig lenge. Cannabis i opptil  6 uker ved hyppig inntak over tid (1 uke ved enkeltinntak), ecstasy 2-4 døgn etter inntak.
Vi er ikke kjent med måter å teste håret sitt for narkotiske stoffer på egen hånd.