Skadevirkninger av marihuana/hasj

Hei! Kan dere fortelle litt om de konkrete skadevirkningene marihuana/hasj har? Mange hevder at det ikke er like skadelig som alkohol. Kan dette virkelig stemme?

Mann, 31 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Cannabis og alkohol har ganske ulike virkninger, og kan gi forskjellige skader. Det er derfor ikke så lett å si at det ene er farligere enn det andre.
Hvor farlig ulike stoffer er handler i stor grad om hvem som bruker stoffet, hvor mye og hvordan det brukes. Hvordan ulike folk reagerer på cannabis og alkohol er også veldig forskjellig. Noen vil også være mer sårbare for skader ved bruk enn andre.
Du finner en oversikt over mulige bivirkninger ved bruk av alkohol og cannabis på vår hjemmeside.