Rusbrukere som skjærer opp ledninger?

Hei .
Jobber med innbyggere som har psykiske problemer og ruser seg. Ser at enkelte skjærer opp ledninger . Er det noe i ledninger som en kan ruse seg på eller brukes de andre rus prosedyrer ( salg av kobber osv )Tenker på at det kan være farlige stoffer i ledninger.

Kvinne, 53 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi kjenner til, er det ingenting i en ledning man kan ruse seg på. Salg av kobber er en fullt mulig teori. En annen teori kan jo være at de bruker disse stumpene for å stramme rundt armen, slik at blodårene blir mer tydelige for å kunne sette en sprøyte. Vi anbefaler likevel at du spør de det gjelder direkte – det kan jo hende at de er åpne for å gi deg et ærlig svar på dette.