Reaksjon på alkohol

Hei! Noen ganger etter jeg drikker alkohol får jeg en reaksjon hvor jeg blant annet blir forvirret, mister til en viss grad tidsperspektiv, unngår å være med andre mennesker da jeg føler meg surrete og sover dårlig og drømmer masse. Første gangen jeg opplevde dette var da jeg var 16/17 år. Jeg er nå straks 25. Jeg hadde da drukket alkohol 1 år uten noen unormale reaksjoner i etterkant. Første gangen dette skjedde var jeg veldig forvirret, holt meg hjemme fra skolen, klarte ikke å se på tv (forstod ikke sammenhengene) og sov veldig masse. Det varte ganske nøyaktig 8 og 1/2 dag og gikk helt plutselig over. Da kunne jeg ha noen døgn hvor jeg ikke hadde behov for så mye søvn siden jeg på en måte hadde «sovet meg opp». Dette var en periode i livet mitt med tøffe psykiske påkjenninger. Reaksjonene har blitt svakere og svakere, men lengre og lengre i tid. De siste gangene har de vart rundt 1 mnd. Nå er de såpss svake at jeg kommer meg på jobb og kan finne på ting med andre, men føler alltid på en forvirring og et ubehag. Når det går over er alt som normalt. Jeg får ikke denne reaksjonen hver gang jeg drikker, og kan ha helt normale dager i etterkant av fester med litt fyllesyke osv. Usikker på om det har noen betydning, men føler at de gangene dette skjer er når jeg er ute flere ganger på kort tid eller har en 2-dagers. Typisk jul og påske når det er flere fester på kort tid. 1 fest med alkohol en sjelden gang med en lengre periode i mellom utløser ikke denne reaksjonen.
Jeg har tatt MR av hodet og EEG når jeg har hatt dette hvor det ikke ble funnet noe unormalt. Jeg har lest litt om delirium, og kan til en viss grad kjenne meg igjen i det som står om det men usikker på om det kan stemme at det er det. Har også lest om rusutløste psykoser og akutt og forbigående psykoser, og føler at det kanskje kan være det også. Har tatt opp dette med fastlegen min men ble møtt på en dårlig måte synes jeg og har derfor ikke tatt det videre. Har dere hørt om lignende reaksjoner på alkohol og aner dere evt hva dette kan være?

Kvinne, 24 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si noe om hva dette kan være, og vi ønsker ikke å spekulere rundt din tilstand.
På generelt grunnlag kan vi likevel si at dette ikke høres ut som alkoholdelir. Delirium tremens er en medisinsk betegnelse på en alvorlig tilstand som kan oppstå hos mennesker som har hatt et stort alkoholinntak over lang tid (ofte flere år). Slik du beskriver ditt alkoholinntak for vi ikke inntrykk av at du har drukket fast over flere år. Når det gjelder rusutløst psykose kan vi ikke utelukke det, men så vidt vi kjenner til er ikke det søvnbehovet du beskriver særlig typisk for psykose.
Det finnes likevel tilstander som assosieres med de symptomene du beskriver( her er et eksempel), så vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med fastlegen din igjen og be om henvisning til spesialist.
Husk at du også kan bytte fastlege.