PEth-verdier etter 5-6 halvlitere, vil jeg havne i moderat bruk eller storforbruk?

Har ikke rørt alkohol siden 2.jan, med ett unntak, en jubileumsfeiring. Det ble 5-6 halvlitere. Dette var 25.jan. Skal ta PEtH prøve 5.feb. mitt spm er om dette vil vises i sjiktet overforbruk? Jeg er livredd. Sier til meg selv at det er totalkonsum over 2-4 uker, og spredd utover denne tiden, er ikke 6 halvlitere mye. Men viser den plutselig bare siste to uker, så er det 6 halvlitere på to uker. Hva med det jeg drakk før de 2-4 ukene? Vil det fortsatt være i blodet og påvirke prøven? Isåfall så er det jo ikke helt riktig med konsum siste 2-4 uker. Men på 5 uker har det altså blitt 5-6 halvlitere øl/cider, samme dag pg feiring. Er jeg innafor? Jeg lager meg mange teorier om at det vil slå uheldig ut, samtidig som fornuften og det jeg leser, sier det er godt innafor. Men jeg er full av angst og tvangstanker og lager meg store bekymringer. (Tar ikke prøven pga alkoholmisbruk, men som ledd i utrening). Men «flink-pike» eller «styggen på ryggen» er konstant over meg. Har jeg grunn til å være redd for de 5-6 halvliterene den 25., før prøven 5.2 (og ikke rørt alkohol siden 2.1 (før 25. ) Ca 5 uker før prøven. Veldig takknemlig for tilbakemelding.
Vet at man reagere ulikt osv, men leser at 14 enheter for kvinner pr uke er storforbruk. Jeg inntok, for å ta i, maks 10 enheter, har tatt i, på én uke (1 dag), spres dette ut som totalkonsum på 2-uker, så er det godt innafor i mitt hode. Men hva om testen kun måler siste to uker istedenfor 4 uker? Altså, jeg blir nervevrak her. (Har lest om PEtH på st.olavs sider…men trenger et svar på bekymringen min) vil jeg havne i kategori moderat/ storforbruk pga den ene dagen ila siste 5 uker? Óg, vil det før disse ukene (jul nyttår, henge i og ødelegge? Pfh, takk!!!

Kvinne, 40 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke svare deg noe mer konkret enn det du selv har lest om på St. Olav sine sider. Der står det følgende «PEth kan ikke brukes til å skille mellom ulike inntakmønstre (f.eks. jevnt moderat inntak eller sjeldnere, store inntak). Det er ikke mulig å gi et eksakt anslag på alkoholforbruk i antall alkoholenheter ut fra en PEth-verdi». Vi vet dessverre ikke hvordan en større drikkeepisode vil gi utslag på prøvene, men at det slå ut på prøven, er rimelig å fastslå. Dersom avtalen ikke er totalavhold, kan det være at det beste for deg er å være ærlig om inntaket, slik at rekvirenten selv får vurdere alvorlighetsgraden av dette.