Paralgin Forte, paracetamol og alkohol – skadelig for lever?

Hei
Da det gjelder inntak av fast medikamenter som er Paralgin Forte og Paracetamol 1g, og en og annen helgekveld med inntak av alkahol, er det skadelig for lever?

Kvinne, 45 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Regelmessig bruk av paracetamol kan på sikt være belastende for leveren, ja. Hvor høyt/langvarig forbruk som skal til før det vil være en eventuell risiko for leverskade er individuelt. Det er ikke gitt at du vil få noen leverskade overhodet, men det er likevel en viss risiko. Sånn sett er det en fordel om du ikke står på denne medisinen lengre enn nødvendig. Snakk gjerne med legen dersom du har bekymringer rundt din bruk av medisiner. Legen kan ved behov også sjekke leveren din.
Alkohol kan for øvrig også være belastende for leveren, men dersom det kun er snakk om «en og annen helgekveld», har du neppe særlig stor grunn til bekymring der.