Paragin forte 8 og 2 Zopiclone 7,5 mg om dagen

Jeg bruker mye smerte tab Paragin forte 8 om dagen for operasjon i nakken, tar 3 ved leggetid å 2 Zopiclone 7,5 mg, ellers for jeg ikke sove å smertene depes. går det bra???

Mann, 69 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvis legen har sagt at der dette du skal bruke, får vi anta at det går bra. Det som er avgjørende er nok hvorvidt du bruker disse medisinene (i denne mengden) over tid. I en kort periode kan det gå helt fint å bruke en del smertestillende og søvnfremkallende midler, men det bør ikke gå for lang tid før en trapper ned/avslutter medisineringen. Snakk gjerne med legen om hva h*n anbefaler og be ev. om en plan for nedtrapping/avslutning av behandlingen.