Pappaen min drikker alkohol, lyver og forandrer seg.

Hei! Eg har ein pappa som drikker, men han drikker ikkje hver dag. Men når han drikker forandrer han seg og blir ikkje den pappaen eg egentlig har. Han lyger også med at han ikkje har dråkke når han egentlig har det, og seier at han har dråkke noko lite også er det egentlig veldig mykje. Eg merker på han at han har dråkke når han ansikte hans blir litt Støre og auga mindre og at han blir sur fort.
Han har energi på 100 i starten og når han ikkje har meir å drikke på er han veldig sløv.
Og vist han går mangen gonger på soverommet, garasjen, kjelleren osv så veit eg at han har dråkke sjølv og han ikkje innrømmer det.

Kvinne, 11 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å være den som ser på at pappaen sin drikker. Det er heller ikke greit å bli løyet til av en forelder. Og barn skal ikke være nødt til å bekymre seg for noen de er glad i.
Vi syns at du skal snakke med noen voksne du stoler på om dette. Hvis du har noen andre foreldre hjemme, kan du godt si til mamma eller hen at du ikke syns det er greit at pappaen din drikker. Eller du kan si det til en tante, onkel eller besteforeldre.Hvis det ikke er noen voksne hjemme du føler du kan snakke med om dette, er det lurt at du sier det til noen andre. Det kan være en lærer på skolen eller helsesykepleier. Eller kanskje en trener eller foreldre til en venn.
Det er viktig at du får hjelp av en voksen. Det er vondt å ha mange tanker og være bekymret alene – voksne kan hjelpe deg med dette.
Du kan også ringe til Kors På Halsen for å få råd om hva du skal gjøre. De har telefonnummer 800 333 21, og det er anonymt å ringe dit. Du kan chatte med dem hvis du heller vil det. Du kan også lese på siden Alarmtelefon for barn og unge og tenke over om du bør ringe dit for råd og veiledning.