Når er man svært rusavhengig?

Hei,
Lurer på når man bruker sprøyter med amfetamin og man kun klarer å ha to dager uten, sånn innimellom, om man da er svært rusavhengig? Det blir brukt benzo preparater de to dagene uten amfetamin…..

Kvinne, 61 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Rusmiddelavhengighet kjennetegnes av at brukeren har et sterkt ønske om å innta rusmiddelet og har vansker med å kontrollere bruken. Brukeren opprettholder bruken til tross for skadelige konsekvenser, og prioriterer rusmiddelinntak foran andre aktiviteter og forpliktelser.
Det er vanskelig å klassifisere rusmiddelbruk inn i kategorier, og det er den rusavhengie selv som må kjenne hvor omfattende bruken og avhengigheten er.
Derimot omtales ofte injiserende rusbrukere som «tunge» brukere fordi de kan ha et stort behov for helsehjelp, og i mange tilfeller har utfordringer knyttet til flere aspekter ved livet slik som bolig, økonomi og helse.
En person som bruker sprøyter med amfetamin og man kun klarer å ha to dager uten, sånn innimellom og i tillegg bruker benzo på andre dager vil temmelig sikkert bli ansett som rusavhengig, ja.
Her er hva diagnoseverktøyet ICD-10 skriver om avhengighet:
Å sette diagnosen ”avhengighet” kan bare gjøres hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året:
Brukeren har
• sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen
• problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
• fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
• utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
• føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
• opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang.
Hvis du er nysgjerrig på hva ICD-10 er, kan du lese om det her.
Her kan du lese om amfetamin.