Min venninne tok 300 mg Sertralin Hexal

Hva skjer om man tar 300mg Sertralin Hexal ? Jeg har en venninne som gjorde det, ddt har gått 4 dager og hun hallusinerer, er svimmel, har STORE pupiller fortsatt, varer det lenge?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste. Dersom din venninne har inntatt en stor mengde medikamenter og potensielt får en overdose, bør du varsle nødetater – f.eks. ambulanse 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Både hallusinasjoner, svimmelhet og utvidede pupiller er mulige bivirkninger av Sertralin (kilde: Felleskatalogens omtale av Zoloft, avsnitt om bivirkninger, som har samme virkestoff). Generelt er det gjerne slik at jo større mengder man bruker, desto større vil også sannsynligheten for bivirkninger bli.
Sertralin har en forholdsvis lang virketid. Halveringstiden er omtrent 26 timer. I tillegg vil sertralin delvis omdannes til N-desmetylsertralin i kroppen, og dette har en halveringstid på 62-104 timer. Halveringstid betyr den tiden det tar før virkestoffet er redusert fra 100 % til 50 % i blodet. Sånn sett er det heller ikke så rart at hun opplever disse symptomene i flere dager, når det er snakk om en forholdsvis stor mengde.
Uansett så håper vi at det går bedre med henne nå, og at nødhjelp enten ble eller blir kontaktet om nødvendig.