Min kone har et unormalt forbruk av alkohol

Min kone på 63 har i mange år hatt unormalt forbruk av alkohol, dette har eskalert det siste året. Drikker utover natten og legger seg veldig beruset.
Mine 2 sønner på 40 og 36 år, og jeg ønsker å ta tak i problemet. Hvordan kan vi gå frem?

Mann, 68 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke om dette er et tema dere har snakket mye om allerede, men vi vil anbefale å ta opp bekymringen deres med din kone. Ta gjerne utgangspunkt i hvordan du/dere opplever situasjonen, og forsøk å finn ut av om hun kan være åpen for endring. Dersom du ønsker noen tips til å ha en slik samtale finner du det på siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».
Ønsker hun hjelp til endring kan hun få det ved å snakke med fastlegen sin. Legen kan henvise henne til tilbud som passer hennes situasjon.
Dersom du og/eller sønnene dine ønsker støtte og veiledning kan dere kontakte et pårørendetilbud. Dere kan for eksempel snakke med Pårørendesenteret eller NKS Veiledningssenteret for pårørende.