Kvalme og diaré etter Ritalin som har gått ut på dato

Hei,
Jeg har brukt ca. 10 mg ritalin daglig i en ukes tid. Denne var utgått på dato for over et år siden. Jeg merket at jeg fikk diarre og mye kvalme om morgenene. Nå, én uke etter at jeg sluttet, kan jeg fremdeles merke disse symptomene. Burde jeg være bekymret? Kan jeg ha gjort skade på indre organer, eller vil systemet mitt fikse seg selv så lenge jeg lar det hvile og ikke benytter meg av legemiddelet mer?
Jeg har tidligere brukt de samme utgåtte pillene i mindre doser og i kortere,mer usammenhengende perioder. Jeg kjenner igjen symptomene fra den tiden, men det ga seg alltid etter 1-2 dager.
Dersom jeg går til fastlege og forklarer situasjonen, vil det kunne føre til problemer for meg ettersom jeg ikke har resept?

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Både kvalme og diaré er vanlige bivirkninger av Ritalin. Hvorvidt den utgåtte datoen gjør dette noe verre eller ikke har vi dessverre ikke et fasitsvar på, men generelt er det gjerne slik at en medisin blir gradvis mindre potent jo eldre den blir. Sånn sett er det du opplever sannsynligvis en bivirkning av Ritalin i seg selv, i større grad enn en bivirkning av at de har gått ut på dato.
Uansett, dersom du fremdeles opplever symptomer, kan det være greit å vurdere en legesjekk, ja. Legen vil ikke anmelde deg til politiet for bruk av Ritalin uten resept, men du kan i prinsippet risikere at dette får konsekvenser for førerkortet, eller at du kanskje får begrensninger mtp. å få skrevet ut enkelte typer medisiner i fremtiden. Dette blir altså en vurderingssak du må ta.
Merk for øvrig også at kvalme og diaré kan ha andre mulige årsaker – selv om det jo selvsagt er påfallende at du gjentatte ganger opplever dette etter bruk av Ritalin.