Kjæresten røyker cannabis, hvordan gå videre med dette?

Hei,
Jeg og kjæresten min har vært igjennom en vanskelig periode og under denne vanskelige perioden fortalte han meg at han røyka hasj for å få sove og for å ikke tenke på de vanskelige tingene. Han lovte meg at han skulle slutte når ting ble bedre, og vi jobbet oss igjennom den vanskelige perioden og bestemte oss for å fortsette å være sammen og satse på forholdet. Noen uker senere var han full og fortalte meg at han fremdeles røyker innimellom, og da vi snakket om det i edru tilstand sa han at han skulle slutte med rusen. Nå i senere tid har jeg sett flere tomme filterrøyk og endel tobakk liggende rundt hjemme, og pga dette kikket jeg på rommet hans og fant brukerutstyr og hasj. Jeg føler meg sviktet og ført bak lyset, men syntes det er vanskelig å ta det opp med han da han har lovet meg at han skal slutte med det flere ganger, og vet at han kommer til å bli sint om jeg forteller at jeg har vært og snoket i tingene hans. Jeg er rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen, men merker at dette opptar mye av tankene og tiden min, og at jeg bekymrer meg for at hasjbruken skal eskalere.. Hvordan skal jeg gå videre med dette?

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dessverre er det slik at når man røyker cannabis (marihuana og hasj), påvirker det ikke bare brukeren selv, men også de pårørende. Når man har røykt hasj en lengre periode preger dette livet på mange måter. Hasj kan bli en del av ens identitet, ens holdninger og hvem man henger sammen med. Livet kan også bli preget av unnskyldninger og løgner, og det kan oppstå mistillit i relasjoner med andre. Det har jo som du forteller allerede oppstått tillitsbrudd gjennom at han ikke slutter, selv om han har lovet det.
Det kan være veldig vanskelig å leve med en som ruser seg. Å leve i et forhold basert på mistillit er ofte vanskelig på sikt.
Det kan også være veldig vanskelig å få noen til å slutte med å røyke hasj hvis personen selv ikke er motivert for dette. Hvis han selv ikke er motivert, kan det kanskje ende opp med enda flere løgner siden han vil holde sitt rusmisbruk skjult for deg.
Du må nok snakke med kjæresten din på nytt der du får frem at du ikke aksepterer det han holder på med og at du ikke ønsker å bli involvert i dette. Du bør kanskje snakke om dine følelser og hvordan du opplever situasjonen. Si hva hans hasjrøyking gjør med deg og hvordan du har det når tilliten svekkes gang på gang. Du må ta stilling til om det er verdt å bli i forholdet eller om du må bryte opp.
Hvis han er villig til å slutte med rusen, må du bestemme deg for om du klarer å støtte han i denne prosessen og om du klarer å starte forholdet deres på nytt. Det er viktig at du tenker på deg selv i denne situasjonen; hva ønsker du å få ut av livet? Hvilke drømmer og mål har du? Det er din fremtid det handler om! Det finnes hjelp å få både hvis man ønsker å slutte med cannabis, men også for pårørende. Se hasjavvenning.no for å se om din kommune har et tilbud eller ta kontakt med en voksen du stoler på.