Kan Sobril brukes om kvelden?

Hei. Har fått diagnosen MS og har startet opp med Tecfidera. Jeg har tidligere brukt Stesolid (5mg),men dette ble plukket bort,til tross for flere års bruk. Jeg sliter bl.a med søvn,men får ingenting som kan hjelpe .Jeg har etterlyst Stesolid el.Sobril – kun til kveld,men blir avvist. Jeg blir avvist pga at jeg kjører bil,men har hele tiden vært nøye med dette og kjenner medisinene. Kan Sobril brukes om kvelden?

Mann, 47 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Helsekrav er oppfylt ved regelmessig bruk av Oksazepam (Sobril) med inntil 30 mg per døgn. Forutsatt at det har gått minimum 7 dager siden påbegynt medisinering eller doseendring. Det er ingen «karantenetid» mellom inntak av disse legemidlene og når du kan kjøre bil, så sant du er tilvendt dosen.
Men, dersom du bruker Sobril sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge medikamentet har virkning.
I følge helsekravene til førerkort, kan du bruke Sobril på heltid inntil en viss mengde og samtidig kjøre bil som normalt, så lenge du oppfyller visse kriterier.
Merk at dersom du bruker et annet medikament som påvirker kjøreevnen,  halveres maksimale tillatte døgndose av begge. Du har ikke lov til å kjøre bil ved bruk av tre eller flere legemidler som påvirker kjøreevnen.
Regelverket er beskrevet i detalj i Førerkortveilederen. Du kan også lese vår oppsummering her.