Jeg har en kjæreste som røyker hasj- hver dag

Hei. Jeg har en kjæreste som røyker hasj- hver dag. Han røyker seg ikke stein og bortevekk, de fleste merker ingenting. Han har røyket i mange år, og er veldig klar på at slik er det bare. For 2 år siden da jeg traff han- var stormforelsket og kjente at dette var greit. Jeg har vært så blind, og hørt på hva han sier, «det er ikke et problem om du ikke gjør det til et problem». Nå kjenner jeg at hasjbruken hans ødelegger meg mer og mer. Jeg stresser, bekymrer meg, føler jeg lever på en løgn ifht alle venner og familie rundt. Altså, han er velfungerende, jobber, har hus, bil og ordnede forhold rundt seg sånn sett. Mitt problem er denne konstante bekymringen, hasj er og blir ulovlig. Jeg blir helt utslitt av dette.. aner ikke hva jeg skal gjøre. Og føler jeg blir møtt med så lite forståelse fra hans side, han ser overhode ikke problemet med at han røyker… noen råd?

Kvinne, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg entydige råd om hvordan dere skal handle i denne situasjonen. Det er noe du og din partner må finne ut av sammen. Men vi kan si noe generelt om hva vi tenker ut fra det du skriver.
Han vil sikkert mene, kanskje med rette, at dette er noe han mestrer greit og at det ikke ødelegger for hans hverdag, jobb osv. Han har vært åpen om sin røyking og har levd på samme måte så lenge dere har vært sammen. Slik vi oppfatter det, er dette også en livsstil du har godtatt – inntil nå. Og hvis det er slik han ønsker å ha det, er det egentlig du som må ta stilling til hvordan du skal forholde deg til det.
Du sier ikke noe om hvorvidt dere bor sammen, eier ting sammen, skal ha/har barn sammen osv.  Hvis dere verken bor sammen eller har barn sammen, er dette noe du kan ha som utgangspunkt for en samtale med ham. Du kan f.eks. snakke med ham om at dersom dere skal flytte sammen, eie ting sammen og ha barn sammen, forutsetter det noen endringer i hvordan dere skal ha det i forholdet.
Det viktigste budskapet er trolig følgene: Du kan ikke fortelle ham hvordan han skal leve sitt liv. Han kan ikke fortelle deg hvordan du skal leve ditt. Dette er noe alle par må å finne ut av. Dersom avstanden dere i mellom viser seg å bli for stor, er dere begge er nødt til å ta konsekvensen av det.
Se også vår guide til hvordan å snakke med noen om deres cannabisproblem.