Jeg er en jente som sluttet med hasj for 9 dager siden

Hei, jeg er en jente på 19, snart 20 år som sluttet med hasj for 9 dager siden etter å ha vært avhengig i ca 1-2 år (røyket hver dag iallfall i 1 år). Skal inn på behandling om noen uker etter å ha greid avrusinga selv med hjelp av samtaler. Er relevant å si at jeg startet med hasj på grunn av depresjon/angst og mye andre problemer, har også opplevd mye traumatisk. Helt siden jeg sluttet har jeg mistet sexlysten. Jeg vet når får orgasme, men kjenner det ikke og føler ikke på følelsene jeg gjorde for i forhold til det. Dette gjelder derimot ikke når jeg har sex med kjærsten min, da får jeg orgasmer som jeg pleide å få før. Har lest litt om det, men fant lite. Tror jeg har det som kalles for anhedonisk orgasme, på grunn av mangel på dopamin – som gir mening med tanke på at dette ikke gjelder min kjærste som jeg er dypt forelsket i. Spørsmålet mitt er, når vil dopamin min reguleres som normalt igjen?
Har også slitt med søvn helt siden jeg sluttet, har såvidt sovet noe som helst. Er også avhengig av valium og går enda på dette, så syntes det er rart jeg skal slite så mye med søvn. Til mitt neste spørsmål. Jeg opplevde en krise i går som jeg tror er grunnen for at jeg må doble dosen valium, men ikke engang det funker, for det var etter dette jeg måtte begynne å ta mer valium. Satt oppe hele natta med angst men tok ikke mer valium før dette skjedde. Følelsene braste ut av meg og jeg gråt som en foss hele natta. Jeg snakker med en terapeut som jobber innenfor rus som er relevant. Jeg hadde bedt fastlegen min om ikke avhengighetsskapende medisiner pga slutting av valium og hasj, og jeg angrer som faen på at jeg ba om dette. Jeg har vært åpen med henne om at jeg røyker hasj, og hun har visst dette lenge. Hun spurte meg på telefonen om jeg hadde sertifikatet og det har jeg. Hun reagerte med å gi meg kjøreforbud i 6 måneder og si til meg jeg ikke vil få hjelp til nedtrapping av valium, eller andre medisiner. Det med kjøreforbudet kom som et sjokk for meg og alle andre når jeg akkurat var kommen meg på rett kjør og jeg hadde vært i dialog med henne noen dager før og sagt jeg holdte meg unna hasj. Jeg snakket med henne gråtkvalt i telefonen og var i sjokk. Siden hun hadde snakket med terapeuten min trodde jeg hun hadde noe med dette å gjøre, og siden hun var den eneste jeg stolte på og som hjalp meg påvirket dette også situasjonen. Hun ringte meg litt etter jeg hadde snakket med legen, og jeg greide såvidt å puste og greide såvidt å snakke siden jeg var så knust. Jeg kastet opp i sjokk etter denne samtalen. Igjen – senere på dagen forklarte jeg dette til kjærsten min, og da brøt jeg sammen som jeg aldri har gjort før. Greide ikke å kontrollere gråtingen eller følelsene mine. Jeg kastet opp etter dette også. Etter dette har jeg slitt mye mer med søvn enn jeg gjorde, og ikke engang 2 valium (10 mg) fungerer. Legen visste hele tiden om at jeg røyket, og jeg mener hun burde undersøkt om jeg hadde lappen mens jeg drev på – er ikke det hennes plikt? Jeg snakket med terapeuten min i dag og hun sa vi burde la det ligge. Hun hadde forsøkt å snakke med legen om det men hun sier selv det var lite nytte i det, beskrev henne som at hun slo seg vrang og om vi prøvde videre kunne det bli værre. Jeg tør heller ikke gå videre med dette. Er dette rett gjort av legen? Jeg sov såvidt natt til igår og nå er kl 5 og jeg har enda ikke sovnet etter 10 mg valium, en cider og sove te.
De to første dagene jeg sluttet ommøblerte jeg og sorterte alt på rommet i strekk, jeg sov ikke noe. Vil beskrive meg som manisk disse dagene. Dette har alltid vært min måte å takle angst på, men angsten blir så stor at jeg blir opphengt i det jeg driver med og glemmer alt annet.
Husker mer av traumer jeg har opplevd, og kommer stadig på nye ting som gjør det vanskelig for meg.
Jeg har også fysiske abstinenser. Jeg har konstant diare, mye kløe i hud, fått masse kviser, mye luft i magen, mye svetting og går ned i vekt. Veide før 55-56 men veier nå 50-51. Angsten ble også mye værre etter det som skjedde. Skjønner ikke hvorfor hun gjorde det nå. Jeg hadde begynt å trappe ned før denne samtalen (gikk fra 1 valium til en halv) og er hjerteknust over at hun ødela det for meg nå som jeg snart skal inn til behandling og det forventes at jeg er helt rusfri. Terapeuten min har derimot sagt at det er forståelig om jeg må ta mer valium enn før akkurat nå etter dette. Det værste er at det gikk så bra med meg psykisk før dette. Jeg var lykkelig og kjempe stolt over det jeg hadde greid. Nå føler jeg ikke den samme gleden over dette. Bruker HAP som hjelp og skrev hver dag utfyllende svar på de reflekterende spørsmålene som kom opp, og skrev hvordan jeg hadde det hver dag, det har jeg også sluttet med. Man kan jo klart se alle negative effekter dette har på meg. I natt var jeg på tur til å røyke tobakk av bongen i håp om at det var noen rester igjen av tidligere bruk. Jeg tenkte meg heldigvis om og gjorde ikke dette. Fikk også vite det ble endring i planene om innleggelsen, jeg skulle egentlig en plass 4 timer unna der jeg bor, men nå må jeg ta fly til andre delen av landet. Jeg føler meg ekstremt misbehandlet, og langt nede. Jeg har så lyst til å endre fastlege etter dette, blir trigget bare jeg hører ordet lege eller ser navnet hennes, men er redd dette vil gjøre situasjonen værre. Kan jeg bare slette henne som fastlege uten å få en ny? Min bekymring er om jeg får en ny fastlege så vil denne muligens ta helt ifra meg lappen. Hva er deres tips? Med vennlig hilsen kvinne, 19 år.

Kvinne, 19 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er mange ting du har på hjertet og vi får se om vi kan svare deg på noe av dette, og ev. hvem andre vi vil anbefale deg å snakke med.
Hva gjelder sexlysten/styrke på orgasme (og andre «dopaminutløsende aktiviteter»), er dette noe som pleier å rette seg når du har vært nykter en viss tid. Bruk av rusmidler, både mens du bruker og etter at du har sluttet, kan påvirke sexlivet i ulike retninger. For de aller fleste retter det seg altså når en har vært nykter en stund. Vi er ikke helsepersonell og kan ikke vurdere ulike diagnoser forbundet med sexlyst.
Søvn kan preges ganske mye etter at du slutter med cannabis. Valium vil hjelpe på søvn, men dersom abstinensene oppleves sterke nok kan det hende du vil slite med søvn selv om du bruker Valium (særlig dersom du er vant til å bruke Valium).
Førerkort
Det er vanlig prosedyre å inndra førerkortet dersom du bruker illegale stoffer. Det er litt merkelig at de ikke har informert deg om dette, men legen din er pliktig å melde fra dersom hun mener du ikke fyller helsekravene. Dette gjelder for alle som har førerkort. Slik vi oppfatter det er det ditt eget ansvar å påse at du er skikket til å kjøre og til å inneha førerkort. Her er retningslinjene:
Vegtrafikkloven § 21:
«Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.»
Dersom du vil klage på avgjørelse i førerkortsaken, er det Fylkesmannen som er rette instans.
Fastlege
Det er frivillig å være med i fastlegeordningen, men da må du selv finne en allmennlege som kan gi deg time. Velger du å stå utenfor fastlegeordningen, må du dessuten betale en høyere egenandel hos allmennlege. Du kan når som helst melde deg inn eller ut av fastlegeordningen – samme fremgangsmåte som ved legebytte. Merk at leger og psykologer generelt har meldeplikt hva førerkortsaker angår.
Dersom du er misfornøyd med hvordan helsevesenet har behandlet deg, kan du klage på dem. Du kan snakke med Pasientforeningen eller Pasient- og brukerombudet.