Hvorfor tåler jeg så mye rusmidler?

jeg må bruke 600mg heroin for å i det heletatt kjenne noe, jeg må nesten opp i et gram uansett kvalitet. vevenne mine blir steine på 200mg.. hvorfor trenger jeg 3 ganger så mye. jeg har skutt fler gram på engang også bare for å merke noe.. og jeg spiser også 100 rivotril så fort jeg får dem bare for å merke noe.. hvorfor må jeg har så sykt store doser for å merke noe… tar jeg ghb kjenner jeg ingenting…. det samme med ecstasy,, jeg må ta opptil 6 piller med god ecstasy i ibiza for å merke noe som heslt…. hvorfor?

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er hovedsakelig to ting som er avgjørende for hvor mye rusmidler man tåler;
• Toleranse, altså at man tåler mer og mer fordi hjerne og kropp har blitt tilvent et stoff. Det er også ganske vanlig at man etterhvert ikke opplever den samme rusfølelsen som man gjorde i begynnelsen, men at ruseffekten man får i større grad oppleves som en normaltilstand.
• Personlige biologi, vi er forskjellige og utvikler toleranse på forskjellig nivå.
Vi vil tro at det er kombinasjonen av disse faktorene som gjøre at du tåler mer enn andre, og vi vil samtidig minne deg på at riskoen for overdoser og skader øker når dosene blir så store. Dette gjelder selv om du ikke føler deg rusa.
Når det gjelder MDMA er det slik at ruseffekten reduseres eller uteblir hvis du tar det ofte. Nå vet ikke vi hvor ofte du tar MDMA i Ibiza, men for å få ruseffekt er det ikke uvanlig at det må gå flere uker mellom hver gang.