Hvordan vet jeg at jeg er avhengig?

Hvordan vet jeg at jeg er avhengig, jeg bruker rusmidler ukelig å ruser meg flere ganger i uke. blant ennet cannabis, mdma, alkohol, ritalin, speed osv

Mann, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
For å finne ut om du er avhengig kan du først og fremst kjenne etter om du synes det er vanskelig å la være å ruse deg. Klarer du for eksempel å kutte ut alt i en måned uten at det er vanskelig for deg? Eller blir du fysisk eller psykisk dårlig når du ikke bruker det?
Andre tegn på at du begynner å utvikle avhengighet kan være at du trenger en større dose for å få effekt av rusmiddelet, at du har lyst til å ruse deg oftere og oftere, bruker mye av tiden din til å tenke på rus osv.
Uansett er det stor risiko for at du vil bli avhengig om du fortsetter å ruse deg flere ganger i uken. Disse rusmidlene har også bivirkninger som kan være farlig for deg, i tillegg til at du risikerer straffereaksjoner.
Vi vet ikke hvorfor du ruser deg, men vi vil sterkt anbefale deg å snakke med noen om dette. Trenger du hjelp til å slutte kan du ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor. De kan hjelpe deg med å finne et tilbud som passer.
Kontakt oss gjerne på telefon eller chat for en anonym og uforpliktende samtale.