Hvordan reagerer kroppen på Valium og sprit sammen?

Hei. Hvordan blir kroppen og hvordan reagerer kroppen hvis man har fått 4 x 5mg valium i et tidsrom mellom ca 4 timer fra avrusningsavdeling så skrev jeg meg ut og dro å kjøpte sprit på polet. Hvordan reagerer kroppen men valium å sprit sammens? Litt bekymret om det kan gå galt.

Kvinne, 29 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Alkohol og Valium forsterker hverandres dempende virkning. Både alkohol og Valium brytes ned i leveren. Derfor vil disse stoffer nedbrytes saktere, noe som kan føre til en for høy konsentrasjon av medisinen i blodet. Som følge kan det oppstå bivirkninger som orienteringsproblemer, trøtthet og alvorlige pusteproblemer. På lang sikt øker det sjansen for toleranse og avhengighet.
Jo større doser alkohol og Valium du blander, jo større er risikoen. Det gir meget lett overstadig beruselse og tap av kontroll og hukommelse. I verste fall kan respirasjonshemning, koma, pustestans og død forekomme.