Hvordan kan man oppdage at en person bruker amfetamin?

Hvordan kan man oppdage at en person bruker amfetamin….? har hørt at man er i hundrede døgnet rundt…og hvordan bruker man det..har sett på film at man sniffer kokain,kan en det med amfetamin? hilsen svært bekymret bestemor 1954

Kvinne, 65 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Amfetamin blir vanligvis sniffet, men kan også spises, drikkes oppløst i væske eller injiseres. Metamfetamin kommer også i fast form og kan røykes.
Rusen gir gjerne en følelse av selvtillit, økt energi, pratsomhet og nervøsitet. Den demper sultfølelse og søvnbehov, og brukeren kan bli rastløs og ukonsentrert. Usammenhengende tale- og tankerekker, og en tendens til å overvurdere egne ferdigheter er vanlig.
Det er ikke nødvendigvis sånn at man er «i hundre døgnet rundt» – det kommer an på hvor regelmessig man tar det. Dersom man tar det kontinuerlig er man gjerne «i hundre døgnet rundt» – men noen tar det også kun en gang iblant, og er dermed også «i hundre» kun i de timene rusen varer.
Siden du skriver at du er en bekymret bestemor antar vi at du har en relasjon til denne personen du bekymrer deg for. Hvis det er en person du kjenner vil det i de fleste tilfeller være best å snakke med vedkommende om bekymringen din.
Vi kan likevel nevne noen tegn du kan se etter:
• Forstørrede pupiller
• Blør neseblod hyppig, evt. også rennende nese
• Økt energinivå, høy puls
• Svetting, skjelving o.l.
• Røde øyne
• Uvanlig kjeveaktivitet, som f.eks. tygging når personen ikke spiser
• Endret søvnmønster
• Endret atferd, særlig i retning økt rastløshet, nervøsitet og/eller aggressivitet. Utslitthet og nedstemthet kan også forekomme, særlig dersom misbruket har pågått over lengre tid, eller dersom rusen er på vei ut av kroppen.
• Endret sosial omgangskrets
• Betydelige svingninger i vekt
• Intrikate bortforklaringer og løgner, særlig tilknyttet pengebruk og hvor h*n har oppholdt seg i tidsrom som ikke er redegjort for
• Funn av brukerutstyr og/eller hvitt pulver på personens klær, i hjemmet osv.