Hvordan kan jeg vite om det er hasj blandet i tobakken?

Fant en snusboks skjult i en pute på rommet til vår 13 årige datter. Hun har havnet i dårlig miljø da hun startet på ungdomsskolen. Det var ikke snus i boksen, men litt tobakk. Hvordan kan jeg finne ut om det er hasj blandet i tobakken? Vi har mistanke om rus, vi vet hun snuser og røyker el-sigarett.

Kvinne, 40 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hasj er cannabisplantens kvae presset sammen med plantedeler. Det har en annen konsistens og lukt enn tobakk. Konsistensen er ofte seigere og mer kompakt enn tobakk, og lukten kan beskrives som søtlig, «krydderaktig» og ganske intens. Dersom det skulle være hasj i denne blandingen vil dere altså lukte at den lukter helt annerledes enn vanlig tobakk. I tillegg til lukten, vil du også kunne se klumper med mørk brun eller brun-grønn farge.
Forøvrig er det heller ikke vanlig å oppbevare hasj og tobakk ferdig utblandet. Det blandes som regel når man skal røyke det.