Hvordan få min far til å høre på meg?

Hei! De siste årene har min far slitt mye med alkohol, og spesielt etter mammas og pappas skilsmisse tok det skikkelig av. Han har slitt mye med traumer etter en tung oppvekst, men lar dessverre dette gå utover meg når han er full. Har snakket med han flere ganger om at dette ikke er greit i det hele tatt, og da sier han at han forstår og skal ta dette til seg, men resulterer i alle gangene i at det stikk motsatte skjer. Ofte kan han finne på å drikke seg full opp til flere ganger i uken, og spesielt denne jula har han vært full nesten hver dag. Noen tips til hvordan jeg kan få han til å høre, eller i det minste hjelpe han?

Kvinne, 18 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er mange pårørende som er i samme situasjonen som du er i. De snakker med den som har ett rusproblem, men det blir ikke noe forandring. Hvis faren din ikke vil slutte å drikke er det ikke så mye du kan gjøre for å få han til å ville det. Du spør om tips til hvordan du kan få han til å høre og vi har laget et forslag til en bekymringssamtale som du finner her.
Velger du å ta en ny samtale med han og det ikke hjelper, må du kanskje innse at det ikke er du som kan overtale han til å slutte med alkohol. At det er han som må bestemme seg for om han skal fortsette og drikke så mye. Det finnes god hjelp for de som sliter med psykisk helse og traumer, men det er det også han som må bestemme seg for å gjøre noe med. Ønsker han behandling for rus og psykiske problemer kan han kontakte fastlegen som henviser han videre.
De som er pårørende til mennesker med rus og psykiske helseproblemer føler seg ofte triste og hjelpeløse. De vet ikke hva de skal si eller gjøre for å få til en endring og bruker mye tid på det. Opplever du at dette er vanskelig for deg bør du oppsøke hjelp fra noen som har kompetanse på det å være pårørende. Veiledningssenteret for pårørende og LPP har kontorer i de fleste kommunene i landet. Ta kontakt med et pårørendetilbud der du bor og forhør deg om tilbudet deres. Det å ha kontakt med noen som vet hvordan det er å være pårørende oppleves for mange som en stor hjelp.