Hvor lenge varer abstinenser på Rivotril og Xanax?

Jeg har nå vært uten benzo i 8 uker. Aldri følt meg så syk. Føles som jeg mister meg selv helt. Er det en form for angst? D kjennes sånn ut hvertfall.er plaget med synsproblemer, søvnprob fordøyelseprob, tinutus,kvalm,hodepine osv. Men den følelsen at d kjennes ut som jeg mister meg selv er helt jævlig. Hvor lenge kan dette vare? Har brukt i noen år før d meste rivotil å xanax

Kvinne, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Abstinenser på benzodiazepiner kan sitte i lenge. Alle de symptomene du nevner er vanlige, og mange opplever også angst, rastløshet og uro, så ja, det kan absolutt være en form for angst du opplever.
Akkurat hvor lenge det varer er veldig forskjellig fra person til person. Etter noen års bruk kan det vare alt fra noen uker til noen måneder. Du skriver ikke om du trappet ned eller om du bråsluttet, men hvis du nå har vært uten i åtte uker vil vi tro at du er på bedringens vei selv om det kan ta tid.
Det er nokså vanlig at gode og dårlige perioder kan avløse hverandre uten noe spesifikt mønster, men etterhvert som tiden går vil du oppleve at det går lenger og lenger tid mellom de dårlige periodene, og at det blir mindre intenst.
Dersom du føler at dette ikke er til å holde ut kan det være lurt å ta en prat med lege som kan følge deg opp i denne vanskelige perioden. Kanskje kan du også få tips om milde legemidler som kan være til hjelp mot de verste plagene.
Vi ønsker god bedring og lykke til!