Hvor lenge etter inntak av 2 mg Rivotril kan jeg kjøre bil?

Hei,
Jeg har epelepsi som jeg fikk i 2007. (muligens det ikke har betydning)
Jeg tar også lamictal som er foreskrevet av fastlegen.
Videre tar jeg selvfølgelig rivotril med 2 tabletter om kvelden. Dosen er 2 mg. Også foreskrevet av fastlegen.
Jeg har ingen andre sykdommer.
Spørsmålet er hvis jeg tar 1 tablett med dose 2 mg. om morgen klokken 8 hvor lang tid tar det før jeg kan kjøre bil?
Ellers er jeg ca 87 kg.
Send svaret til: [anonymisert]

Mann, 64 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dersom du tar 2 mg Rivotril, vil du kunne ha verdier i blodet over straffbarhetsgrensen i opp til 220 timer etter inntak. Kjører du før det, risikerer du å bli tatt for promillekjøring. Dette gjelder ved enkeltbruk, og ikke ved regelmessig bruk.
Helsekravene til førerkort er ikke oppfylt ved regelmessig bruk av Rivotril, uavhengig av dose. Vi anbefaler deg å snakke med legen om hvordan du kan løse dette. Et alternativ er å bytte til et benzodiazepin som er forenelig med helsekravene. Hvilke disse er kan du lese her på vår side om helsekrav til førerkort. Om det blir aktuelt å trappe ned på Rivotril eller bytte over til annet medikament, bør du få hjelp av legen til dette.
Når det gjelder epilepsi, bruk av Lamictal og helsekrav til førerkort, snakk med legen din om dette.