Hvor kan jeg få hjelp og motivasjon til å slutte helt med alkohol?

Hei
Hvor kan jeg få hjelp og motivasjon til å slutte helt med alkohol. Jeg drikker ikke mye elker ofte, men et par ganger i året ved spesielle anledninger klarer jeg ikke å stoppe å drikke utover kvelden.
Ønsker derfor å slutte helt for å ho fre å komme i disse situasjonene.
Mvh

Mann, 45 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
At du søker etter motivasjon og hjelp, ligger det i seg selv en motivasjon til endring i. Det er veldig bra. For motivasjon er nok viktig for deg dersom du skal få til endring. Motivasjonen trenger ikke være fullstendig eller til stede hele tiden, men at du har motivasjon til å ta tak i dette, er viktig. En annen ting som er viktig, er at du på forhånd planlegger hvordan du skal forholde deg til de situasjonene hvor du vanligvis drikker. En strategi er selvfølgelig å unngå disse situasjonene totalt. En annen er å på forhånd bestemme seg for hva du ønsker at skal skje og hvordan du skal håndtere sug/press/ønske om å drikke. Det er ikke sikkert det går som du ønsker med en gang, men da har du viktig kunnskap om hva som gikk bra/dårlig til neste situasjon.
Fordi mange sliter med lignende problemstillinger som du beskriver, har vi en del informasjon om dette på vår hjemmeside. I artiklene Hvordan slutte med alkohol kan du kanskje finne noe som kan hjelpe deg på vei.
Nå vet vi ikke om du bor i nærheten av Stavanger, men Stavanger har i hvert fall et tilbud for de som har lignende utfordringer. Undersøk om din kommune har lignende tilbud dersom Stavanger ikke er aktuelt (ev.kontakt oss så kan vi undersøke for deg).
Litt for mye – litt for ofte er et lavterskel individuelt samtaletilbud for deg som er bekymret for eget eller andres alkoholbruk. Samtalene handler om bevisstgjøring av alkoholvaner og motivasjon for endring. Du har regien i samtalene og snakker om det som er viktig for deg. Veileder presenterer ikke fasitsvar og er ikke moraliserende.
• Du kan enten komme innom Helsehuset Stavanger for en prat, eller ringe vår alkoholveileder Marit Lohne på 975 43 226 (hverdager 09.00-15.00).
• Tilbudet er gratis.
• Du trenger ikke henvisning.
• Du kan henvende deg anonymt.
Ellers kan det være at du har nytte av å lese Fanny Duckert sin bok Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon. Den kan lånes på de fleste bibliotek.
Lykke til!