Hva kan jeg gjøre hvis jeg ikke klarer å slutte med heroin?

Hei, driver å tester og prøver ut litt med heroin, og har en kompis som mener jeg er avhengig, men tror ikke jeg er avhengig selv, da jeg tror jeg hadde klart å slutte om jeg hadde gått inn for det. Lurer derfor på om det går ann å få støtte av staten om jeg ikke klarer det? Bruker ca 1500kr per dag i heroin, og har 50,000 igjen på konto, så en dag må jeg slutte. Lurte bare derfor på hva jeg skal gjøre om jeg ikke klarer det? Takk.

Mann, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Her vil vi komme med en klar oppfordring: gå inn for å slutte så snart som overhodet mulig. Jo lengre du holder på med heroin, desto vanskeligere vil det som regel bli å slutte med det. Heroin er sterkt vanedannende, og avhengigheten kommer gjerne krypende gradvis. Du sier at du tror du hadde klart å slutte, og bare det at det er en viss usikkerhet, er i seg selv litt bekymringsverdig. Om du bruker dine resterende 50.000 på heroin, er det en stor sjanse for at du på det tidspunktet vil ha kommet enda lengre inn i en avhengighet enn hva du allerede er.
Nei, staten vil ikke finansiere ditt forbruk av heroin. Riktignok er det enkelte rusavhengige som mottar uføretrygd, og enkelte brukere som er i LAR (Legemiddelassistert rehabilitering), hvor de får heroin (eller andre opioider som substitusjon for heroin) skrevet ut på resept. Men, å prøve å gå denne veien, er ikke noe vi kan anbefale deg. Dette er et liv som ofte innebærer store utfordringer.
Om du ikke klarer å slutte på egenhånd, kan du oppsøke profesjonell hjelp. Din fastlege kan henvise deg til et egnet tilbud innen spesialisthelsetjenesten, f.eks. en poliklinikk, avrusning eller innleggelse på klinikk. Du kan lese mer i vår guide Hjelp til å slutte med opioider.
Ring oss gjerne anonymt på 915 08 588 for en uforpliktende samtale hvis du har behov for det.