Holdbarhet vodka blandet med brus

Hei! Bare lurte på om jeg kan spare på vodka blandet med brus i en glassflaske med kork? Er det farlig? Og blir det hjemme brent?

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder holdbarhet eller hvor lenge det kan stå er det mange faktorer som påvirker det. Hvor lenge alkohol blandet med brus kan stå kommer blant annet an på; hva du har blandet med, hvor mye sukker det er i brusen, hvor sterk alkoholen er, hvor lenge det – eventuelt – har stått uten kork, om det kommer luft inn selv om korken er på osv.
Det er litt som med andre mat- og drikkevarer; vi lukter på det, smaker det eller ser det når noe er blitt dårlig. Smak eller lukt på blandingen. Hvis det lukter OK, kan du jo smake. Smaker det OK, er det ingen fare. Det verste som kan skje er at det smaker vondt og du må helle ut innholdet.
Det blir ikke hjemmebrent av dette. Hjemmebrent referer til brennevin som er fremstilt utenfor, lovlige ordinære produksjonsanlegg. Navnet henspiller på produksjon hjemme hos privatpersoner, men uttrykket omfatter også ulovlig profesjonell produksjon i større skala.
Vi gjør oppmerksom på at aldersgrensen på alkohol i Norge er 18 år for drikkevarer med alkoholprosent opp til 22%, og 20 år for drikkevarer med alkoholprosent over 22%.