Helsekrav ved bruk av Tramadol og Stesolid?

Spør igjen – viktig for meg. Har sterk artrose i hender og andre ledd. Har fått Tramadol Actavis, 50 mg av fastlegen. Hvor mange kan jeg ta før jeg ikke kan kjøre bil. Tar tidvis 5 mg Stesolid i tillegg. Overstiger jeg noe her? Svært takknemlig for svar.
mvh

Kvinne, 74 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ifølge Helsedirektoratets Førerkortveileder fyller du helsekravene til førerkort om du er stabilisert på en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter. Det vil si opioider som tilsvarer 300 mg morfin gitt peroralt. I følge helfo sin kalkulator for OMEQ (morfinekvivalenter) vil 300 mg (preoral) morfin tilsvare 1500 mg (preoral) Tramadol.
Altså kan du, i følge helsekravene, innta 1500 mg tramadol pr døgn og fortsatt beholde førerkort under forutsetning av at dette er legemidler legen mener at du trenger OG at doseringen gir jevn virkning på døgnbasis og dermed kan fylle betingelsen som langtidsvirkende.
Imidlertid er det slik at ved bruk av to legemidler opplistet i Lov om forskrift om førerkort § 36 (Helsekrav ved bruk av noen midler som kan påvirke kjøreevnen), reduseres angitt døgndose med 50 %. Det vil si at for å fylle helsekravene vil du måtte halvere angitt godkjent dose Tramadol (det vil si til maks 750 mg/døgn). Slik vi forstår det vil det også si halvering av døgndose Stesolid, der ligger grensen på 10 mg pr døgn.
Konkludert er dine daglige doser Nobligan på 50 mg og Stesolid på 5 mg innenfor hva som er maks dose ift helsekravene til førerkort. Imidlertid er det flere vurderingen en tar hensyn til og som du og legen må avgjøre.