Harr vurdert å prøve MDMA/ectacy.

Hei, har vurdert å prøve MDMA/ectacy. Har lest gjennom informasjon på rusinformasjon, og føler at eg kan innta dette på ein trygg måte. Er det mulig å få testet stoffet noen plass i Oslo/Norge slik at eg veit kva eg inntar? Og, kjenner folk som har kjøpt av visse leverandører, og spørsmålet er da om ein kan stole på at faste leverandører gir samme kvalitet på produktene? Eventuelt, om leverandørene tester produktene før dei selger? Mvh

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan være at det finnes ulike aktører som tester rusmidler til brukere «uoffisielt», men det finnes ingen etablerte tilbud om rustesting i Norge. Imidlertid finnes det test-kits du kan kjøpe online, disse selges også fra visse norske nettsider.
Når det gjelder kjøp av illegale rusmidler, kan en aldri være sikker på kvaliteten på disse. Fordi dette ikke er regulerte varer men produsert illegalt, vil det alltid  forekomme ulik kvalitet, ulike blandinger osv. Det vil muligens være mindre usikkert å kjøpe av en leverandør som dere har kjennskap til og god erfaring med, enn å kjøpe av en ukjent. Hvorvidt leverandørene tester produktene før de selger det, vet vi ikke, men vi antar at de gjør en vurdering av rusmidlene de investerer i før de kjøper, det er jo til deres fordel at de har et godt rykte. Kvaliteten kan likevel variere for eksempel mellom ulike partier.
Imidlertid er det ikke slik at leverandører av illegale rusmidler er opptatt av brukerens beste, så at de oppgir for eksempel at kvaliteten på det de selger er dårlig, er tvilsomt.