Har legen lov til å lete etter hasj i urinprøve uten min tillatelse?

Hei, jeg er en mann på 20 år og bor i Oslo. Jeg har røyka mye hasj i det siste. Sist gang jeg røyka, var den 05.01.2020 på søndag. Og nå har jeg tatt helt stopp på det, altså ( skal aldri røyke mer). Jeg skal snart begynne å kjøre taxi. Jeg har bedt fastlegen min om å ordne legeattest til meg, fordi jeg må ta legeattest til politiet for å søke om kjøreseddel. Så hun har tatt blodprøve av meg, og urinprøve skal hun ta den 14.01.2020. Så det jeg lurer på om fastlegen min kan finne noe i urinprøven? Og andre ting er om Har hun lov til å lete etter hasj i urinprøve uten min tillatelse?

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ingen kan teste ditt blod, eller din urin for rusmidler uten å få ditt samtykke til det i forkant. Nå kan det derimot være slik at du gjennom kontrakten din angående taxikjøring kan ha gitt ditt samtykke til rustesting. I så fall kan hun teste deg for cannabis.
THC kan påvises i blodet i opptil et døgn etter et enkeltinntak, men opptil flere dager etter lengre tids bruk. Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk.