Har en romkamerat som er på bærtur, hva kan jeg gjøre?

Hei, jeg har en romkamerat som er på helt blåbærtur, for å si det mildt. Jeg har prøvd å ta kontakt med foreldrene hennes, uten særlig hell. Og lurer derfor på om det er noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen.
Et typisk inntak på enmannsfesten over 24 timer kan bestå av samlet; 7x 50 MG tramadol, 250 Ml vodka, 3x750cl vin pluss en six pack av ymse slag.
Hun er diagnosert alkoholiker, og fikk skrevet ut tramadol av kirurgen på Rikshospitalet ved en operasjon for cirka 4 uker siden. Trodde ikke man skrev ut potensielt avhengighetsskapende medikamenter til en som sliter med avhengighet fra før?

Kvinne, 26 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Generelt er helsepersonell mer forsiktig med å skrive ut vanedannende medikamenter til en med avhengighetsproblematikk. Men det forekommer nok for det, og det kan også være at utskrivende lege enten ikke visste om hennes problemer, eller at hun i øyeblikket hadde behov for denne type medikamenter og det ble tatt en vurdering på at det er hensiktsmessig.
Det er dessverre begrenset hva man kan gjøre dersom en med rusproblemer selv ikke ønsker hjelp. Om hun selv ikke ser noe behov for endring, er dette et valg hun selv er ansvarlig for. Dersom du er svært bekymret for hennes liv og helse, så kan du eventuelt vurdere å kontakte NAV for en bekymringsmelding med sikte på en tvangsinnleggelse.