Forferdelig vanskelig å la være å bruke alkohol til kos

Som for mange andre dreier det ser om alkohol.
Forferdelig vanskelig å la være å bruke alkohol til avslapende kos på fritiden.
Fikk konstatert fettlever for ca 10 år siden, og holdt da opp med all alkohol 1 års tid da, la om kosthold fullstendig til bare grønnsaker og noe fisk. Gikk ned over 30 kilo og fikk perfekte leververdier. Spiser fortsatt svært fornuftig og holder vekta med en god del mosjon. Men alkoholen har jeg ikke greidd å holde meg unna, det har nok vært ca 1 liter vin om dagen i flere år nå. Merker ingenting bortsett ifra dypere farge på urin om morgenen, men innser jo at jeg kan vel kalles alkoholiker etter visse definisjoner. Av og til uroer dette meg og nå har jeg for første gang på flere år greidd å holde meg unna en hel uke og tar det som ett nederlag om jeg sprekker. Har ett veldig sug på kvelden, men har greidd meg til nå.
Er det erfaringsmessig slik at dette behovet avtar, jeg har kommet til enighet med meg selv om at jeg innvilges alkohol på ferie, ca 4 uker om året, og uten den guleroten vet jeg ikke om jeg greier å etterleve mine gode forsetter, men samtidig vet jeg jo at faren for å fortsette etter ferie er overhengende.
Er det noe som jeg bør vite.

Mann, 64 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du har allerede gjort store endringer og merker selv at dette hjelper på både den generelle helsetilstanden og leververdiene. Så det er klart at jo mindre du drikker, jo bedre vil helsen bli.
Behovet for å drikke vil som oftest avta jo lengre du har vært avholdende og jo flere andre ting enn alkohol du har å fylle livet med. Men det vil uansett være slik for de fleste at trangen til å drikke vil være noe som kommer og går i perioder og i situasjoner der en tidligere har vært vant til å drikke. Dette er noe du kan jobbe med å regulere selv, f.eks. ved å bestemme deg for i hvilke situasjoner og når du skal tillate deg å drikke. Dersom du har slike ferier/helger etc. der du drikker, er risikoen for å fortsette alltid tilstede etter at ferien er slutt.
I etterkant av slike episoder kan det være nyttig å ha noen verktøy som kan holde deg på «den smale sti». Det er mange som regulerer alkoholbruken sin på egen hånd. Du kan f.eks. teste et program på nettet, eller ta kontakt med en selvhjelpsgruppe. Du kan enten sjekke ut AA eller de norske lenker.