Fått noe i drikken?

Hei, var ute på byen i går. Jeg drakk litt og koste meg, var påvirket men var klar over alt som skjedde rundt meg. Jeg klarte ikke drikke opp den soste cideren min så jeg spurte om noen ville ha den og da sa en gutt at han kunne ta den. Så jeg ga han drikken og snakka litt med vennene mine da han plutselig sa: du må drikke litt først. Jeg gjorde det men d var en veldig liten slurk. Så såg jeg etter det at han ikke drakk fra drikken og lurer på om han kanskje har puttet noe oppi. Jeg gråt hele ivelden fordi jeg var påvirket av alkoholen og redd for at han kanskje hadde tatt noe oppi.Jeg husker alt fra kvelden men har litt vondt i hodet og er kvalm.

Kvinne, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare deg på om han hadde noe oppe i drinken din. Generelt så er det ofte slik at dersom noen har noe i andres drikke (spiking), så er dette noe som gjøres for at vedkommende vil oppnå noe. Statistisk sett er dette ikke veldig vanlig. Dine beskrivelser av resten av kvelden virker som ganske vanlige symptomer på alkholbruk. Vi forstår allikevel at dette er noe som ikke var en god opplevelse for deg, og det er nok bedre å ikke dele drikke med andre i fremtiden for å unngå slike hendelser. Skulle du likevel være i tvil, er det lurt å oppsøke helsepersonell og avlegge en blod- eller urinprøve, da dette kan vise om du har fått i deg noe du ikke vet om. Det er viktig å gjøre dette så raskt som mulig, da mange stoffer vil være ute av kroppen etter ganske kort tid.