Er risikogrensa for alkohol lavere for tenåringer?

Ifølge rusopplysningen kan man falle i koma ved inntak av 1g etanol pr kg kroppsvekt. Gjelder dette kun om det er første gang en drikker, eller er risikogrensa generelt mye lavere for tenåringer?

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når Rusopplysningen skriver at man kan falle i koma ved inntak av 1 g etanol per kg kroppsvekt, er det med forbehold om at dette gjelder barn og unge, med lite eller ingen erfaring med alkohol, og at dette er noe som kan skje, selv om enkelte også vil kunne tåle høyere mengder enn dette. Generelt er risikogrensa lavere for barn og unge, ja. Men hvor mye alkohol man tåler er også et spørsmål om toleranse, dagsform, tidligere inntak av mat og (alkoholfri) væske, og lignende. Dette er noe som vil kunne variere fra person til person, og fra dag til dag.
Uansett er alkohol er rusmiddel som bør behandles med respekt og forsiktighet, så om du har lite eller ingen erfaring med alkohol, er det viktig å gå forsiktig frem. Det viktigste er at du gradvis lærer deg hvordan alkoholen virker, og hvor godt du takler det. Da gjelder det å begynne i det små, og så kan du heller vurdere om du ønsker å øke forbruket gradvis fra gang til gang. Men, vi vet at unge mennesker har større risiko for skader som følge av alkoholbruk enn eldre. De som begynner tidlig å drikke har også økt risiko for å få et problematisk forhold til alkohol i voksen alder. Derfor anbefales de unge å utsette sin alkohol debut så lenge som mulig.
Det å teste om du tåler 1 gram alkohol pr kg kroppsvekt første gang du drikker frarådes. Du kan lese mer om alkohol og virkning av den på vår hjemmeside.