Er jeg unormal som drikker alene?

Jeg har for tiden tydd mye til alkohol, har en mor og flere andre i familien med alkoholproblemer. Men jeg sitter alltid alene og drikker, da jeg ikke har noen venner som ruser seg, føler meg ekstra ensom og føler alle som har et problem alltid gjør dette sammen med noen,men jeg er liksom alene om det. Vet ikke hva spørsmålet mitt er, men er jeg jævli unormal som sitter sånn alene på min alder?

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil ikke si du er unormal, men det høres ut som om du ikke har det så godt. Å være ensom og ikke ha så mange venner er nok vanligere enn mange tror.  Vi skal ikke uttale oss om hvorvidt du har et problem eller ikke, det å drikke alene kan bety så mangt. Men dersom du drikker alene ofte, og du drikker alene for å håndtere vonde følelser, kan det være at du bør vurdere å endre dine drikkevaner, da det kan føre til problemer for deg. Du bør være ekstra obs dersom du har en mor som har alkoholproblemer, da man har sett av barn av alkoholavhengige er ekstra sårbare for å få problemer med alkohol selv. Det betyr ikke at du kommer til å få det, men at det er viktig at du er ekstra obs på dine drikkevaner.
Selv om ensomhet er vanlig, er det nok også mange som opplever at ensomheten blir mindre eller borte med tiden, eller at man er ensom i perioder i livet. Ofte kreves det litt innsats fra personen selv for å bli mindre ensom. Se rundt deg, er det noen du kan ta kontakt med og forsøke å bli venn med? Er det en organisasjon, en idrett eller en hobby du kan begynne med/på, hvor du kan møte folk? Mange opplever for eksempel å få venner gjennom frivillig arbeid.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å snakke mer om dine alkoholvaner.