En venn sa til meg at innvollene etser/råtner av knips/ecstasy. Er det sant? Please svar så fort som mulig.

Kvinne, 14 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Det er ikke helt korrekt at innvollene råtner av MDMA. Her er de mest vanlige skadene ved bruk av MDMA:

Vanlige symptomer inkluderer depresjon, likegyldighet og lav energi. Mange rapporterer også om angst og følelse av trykk i brystet. MDMA/ecstasy kan utløse psykiske lidelser hos disponerte individer.

Søvnproblemer, humørsvingninger og hukommelsestap kan også forekomme. Vanligvis vil disse symptomene være forbigående i løpet av noen uker. Skulle de likevel vedvare, bør man kontakte hjelp.

MDMA/Ecstasy gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer. Fysisk aktivitet, som dansing, kan øke risikoen for overbelastning på hjertet.

Les gjerne mer på våre sider om MDMA.