En venn av meg har tenkt å ta 5 tabletter med Paralgin forte

Hei. En venn av meg har tenkt å ta 5 tabletter med paralgin forte om ca en ukes tid. Kan han merke symptomer etter én time? Og er dette en farlig dose eller må den være større for å være skadelig?

Annet, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Paralgin forte inneholder paracetamol og kodein. Om din venn tar 5 stykker , er dette 2,5 gram paracetamol og 150 mg kodein. Dette er høye doser, men vil sannsynligvis ikke føre til en akutt livsfare for vennen din. Merk at situasjonen er annerledes dersom h*n tar dette kombinert med andre dempende legemidler/rusmidler, inkludert alkohol – da kan denne mengden utgjøre en stor fare. Det h*n kan oppleve er at h*n blir veldig trøtt, kvalm og uvel, svimmel og at du begynner å klø på kroppen og i ansiktet.
Store doser paracetamol på en gang kan være svært farlig, og litt for mye over tid kan også være farlig. Dette grunnet risiko for leverskade.
Toksisitet  for Paracetamol (hvor giftig er det): Over 12 gram er alltid toksisk. Ved doser over dette bør en kontakte sykehus (gjelder alle). Gjentatte overdoser gir særlig økt risiko.
For mye kodein kan føre til at pustesenteret hemmes, og kan i ytterste konsekvens føre til koma og død. Toksisitet for Kodein: Over 500 mg kan gi alvorlig forgiftning.
Vi vil oppfordre dere til å følge legens anbefaling for dosering.
Du kan lese mer om overdosering Paralgin forte på Felleskatalogen:
For mer informasjon, kan dere ringe Giftinformasjonen  22 59 13 00.