Dømt for narkotika, kan jeg få visum USA?

Hei , er dømt for narkotika besittelse fikk 7 mnd betinget fengsel, ente opp med fotlenke. Dette er over 2 år siden. Kan eg få visum til USA?

Mann, 44 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi har svart på dette spørsmålet tidligere og det er ikke helt entydig om det er mulig. Hvis du er tidligere straffedømt, vil du ikke kunne reise på Visa-waiver-programmet (VWP). Dvs., at du må søke visum.
Her er et sitat fra https://www.ustraveldocs.com:
«Noen reisende vil kanskje ikke være godkjent for visumfri innreise til USA under VWP. Dette innbefatter personer som har vært arresterte, selv om arrestasjonen ikke ble skrevet på rullebladet, personer som har vært registrert i strafferegisteret (selv om de har fått benådning, amnesti, eller annen straffereduksjon) […]. Slike reisende må søke om visum. Hvis de forsøker å reise uten visum, kan de bli nektet innreise til USA.»
Les mer om hvordan du bør gå frem for å skaffe deg visum på denne siden og her finner dere info om hvordan å sette opp en timeavtale.
Hvis personen kun har begått en kriminell handling og strafferammen for forholdet var under 1 år, og dommen var på mindre enn 6 måneder, vil man ikke måtte søke om visum. Du skriver at du fikk 7 mnd fengsel, dette kan tyde på at du er nødt til å søke visum. Hvorvidt du får innvilget visum er opp til ambassaden å avgjøre.
For nærmere informasjon om reise og visum til USA kan man sjekke ut nettsidene til Den amerikanske ambassaden i Oslo. Der finner du også kontaktinfo hvis du har ytterligere spørsmål rundt dette.