Diazepam og bilkjøring

Hei, bruker sporadisk 5 mg vival.
Leser på nett og her at halveringstiden i plasma/blod er svært lang. Flere dager. Og enda lenger ift aktive metabolitter (nordiazepam?)!!
Jeg har fått beskjed om at jeg kan kjøre bil 8 t etter sporadisk inntak, men er det da feil, begynner jeg å lure på?
Fordi: man er påvirket (etter veitrafikklovens definisjoner, tror jeg) så lenge dette kan påvises (!) i blod. (?) Har aldri vært nevnt noe som helst fra lege om at dette er i blod i dagesvis/er påvirket i dager etter 1 dose.
Og hva med akkumulering i tilfellet vival med lang halveringstid?
Dette må det være et entydig svar på. Dessuten er journalen alt man har å gå etter. Hva om det blir ord mot ord, eller «slik forsto jeg dette» osv…? Hva om det ikke står noe i det hele tatt ift helsekrav og bilkjøring?
Mvh
NN

Mann, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du bruker Vival sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge du har virkning av medikamentet. Det er ingen fastsatt grense for tidsintervall fra inntak av Vival (diazepam) til kjøring kan skje. «Åttetimersregelen» gjelder for enkelte andre medikamenter, men altså ikke for Diazepam.
Følgende står i Førerkortveilederen angående dette: «Forskriften har ikke krav om et minimum tidsintervall fra inntak av diazepam eller oksazepam til kjøring kan skje. Spesielt diazepam har en betydelig sederende effekt. Legen må informere pasienten om hvordan legemiddelet skal brukes for ikke å være i strid med kravene til trafikksikker kjøring i § 35.»
Altså må du snakke med legen din om når du kan kjøre etter å ha tatt Vival. Tar du det sporadisk bør du nok vente  lengre enn 8 timer før du kjører; det finnes straffbarhetsgrenser for flere legemidler, deriblant Vival (diazepam). Når du tar 5mg Vival, vil det ta mellom 12-60 timer før du er under straffbarhetsgrensen.
Selv om legen bør informere deg om dette, er det til syvende og sist ditt eget ansvar å sørge for at du er skikket til å kjøre når du setter deg i bilen. Dersom du blir stoppet i kontroll, vil en sakkyndig se på saken din og vurdere situasjonen din.
Merk at ved bruk av to legemidler opplistet i helsekravene i § 36 nr. 4 til 7, reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %.
Når det gjelder halveringstid og akkumulering, så er det litt på siden av det vi kan svare på. Vi foreslår å spørre lege eller farmasøyt om dette.