Det siste halve året har jeg merket store forskjeller i hva jeg tåler og ikke

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som har drukket nesten hver eneste helg i 1,5 år. På starten av min erfaring av alkohol visste jeg ikke hva som påvirket promillen noe særlig, så jeg bare helte nedpå med 40%, 60% og 98% osv.. dette var noe jeg selvfølgelig ble rimelig beruset på , men jeg fikk aldri blackout eller mistet kontrollen eller noe lignende . Jeg holdt på slik i kanskje 1 år uten særlige problemer.
Det siste halve året har jeg merket store forskjeller i hva jeg tåler å ikke. Jeg har hatt opplevelser hvor jeg har drukket 6 øl/cider og blitt helt sykt beruset og fått blackouts og kommet i farlige situasjoner hvor jeg ikke husker noen ting dagen etter. Dette fikk meg til å slutte å drikke sprit , og trappe ned på hvor mye jeg drikker, men jeg lurer på hvorfor det har blitt en så stor forandring så fort? Jeg er ikke gammel, så alder og toleranse har vell ikke noe å si enda? Og jeg har heller ikke gått bemerkelsesverdig mye ned eller opp i vekt heller.

Kvinne, 16 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett for oss å gi noe fasitsvar på hvorfor du har begynt å reagere som du gjør. Det er nesten alltid flere ulike faktorer som avgjør hvordan du reagerer på alkohol.
Noen ganger opplever folk at de lettere får blackout og lettere blir overstadig beruset. Dette kan ha sammenheng med at det generelle alkoholinntaket er blitt så høyt at hjernen reagerer annerledes enn tidligere. Men denne typen reaksjoner oppstår som oftest etter langvarig høyt inntak (mange år). Om dette er noe som gjelder deg, synes vi er litt usannsynlig. Det skal for de fleste mennesker mer til enn 1,5 år med festing hver helg å utvikle slike reaksjoner. Allikevel er det bra at du merker kroppens signaler og tar dem på alvor. Slik unngår du å utvikle et problem som forverrer seg med årene.
Vi har en del gode tips for å unngå overstadig beruselse. Det beste for din del er nok å prøve deg litt fram. Men dersom du følger rådene under er det god sjanse for at du unngår menge av de utfordringene du ha hatt det siste halve året.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg. Ikke legg deg til å sove på stigende rus!
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan f.eks. si «denne helgen vil jeg ikke drikke så mye, kan du hjelpe meg med det?»
Nå er det også  flere som mener at ungdom tar mer skade av å drikke alkohol enn eldre, så du kan jo lese denne artikkelen – 10 ting du bør vite om ungdom og alkohol – fra Actis.