Blodpropp ved amfetaminbruk, og hvordan unngå å ruse meg?

Hei jeg har et par spørsmål :
Hvor stor er sjansen for og få blodpropp i lungene ved injisering av amfetamin og røyking(vanlig røyk)over en lengre periode?og er det arvelig med blodpropp?Når en har tatt blodprøver og røntgen av lungene og ikke påvist blodpropp men har alle symptomer som tilsier at en kan ha det,kan det være at en kan ha blodpropp selv om det ikke er blitt funnet noe?Hvordan holde ut når jeg har sluttet i noen uker og ruse meg,så kommer det en vanskelig dag,hvordan skal jeg klare meg gjennom den dagen(e) uten og sprekke?Takker for Svar!

Kvinne, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og blodpropp er litt utenfor vårt kompetanseområde. Vi anbefaler deg å stille spørsmålene angående dette til en lege.
Når det gjelder å holde ut når du har sluttet å ruse deg, er det mange ting som er lurt å gjøre. To viktige tips er at du (1) i forkant tenker gjennom hva som trigger rusbruk og hvordan du kan håndtere suget når det kommer. Det andre tipset (2) er at når du kjenner suget, er det lurt å forsøke å vente det ut. Det verste suget gir seg som regel etter kort tid (og kommer igjen senere, men blir som regel mildere med tiden). Forsøk å avled deg seg, for eksempel ved å bytte aktivitet, ta deg en tur ut, ring noen, eller lignende.
Om du sprekker, så er det viktig å la det være en sprekk, og ikke en anledning til å tenke at du ikke klarer dette og det er ikke noen vits i å prøve. En sprekk trenger ikke være mer enn en sprekk!
Rusfri hverdag har en god side om Hvordan unngå tilbakefall og tips ved sprekk.
Det aller beste tipset vi har, er å søke hjelp, slik at du får noen som kan følge deg gjennom en vanskelig tid. Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere situasjonen din.
Lykke til!