Blackout når jeg drikker.

Hei. Har blackout hver gang jeg drikker. Omgivelsene vil at jeg skal drikke. Blir sur når jeg sier nei. Når jeg blir med så går det galt hver gang. Narkotika prostituerte slåssing etc. Våkner opp blakk. Hva skal jeg gjøre? Alle forventer at jeg skal drikke. Kommer nok til å slette all kontakt med alle

Mann, 48 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du kan få blackout om du drikker mye alkohol, fra promille fra 1.4 og oppover. Det er større risiko for blackout om du drikker fort, som ved for eksempel shotting.  Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at du ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er du klar over hva som skjer. Hvor mye tid som «er borte» fra hukommelsen kan variere fra gang til gang, men det er ikke uvanlig at det kan dreie seg om timer. Blackout kan være farlig, både fordi høy promille er farlig, men også fordi du blir sårbar for ulykker, voldshandlinger og andre farlige situasjoner.
Det at det går «galt hver gang», er noe å ta på alvor.
Du skriver at omgivelsene vil at du skal drikke, men hva vil egentlig du? Det er du selv som må sette dine egne grenser og gjøre det som er riktig for deg. Ønsker du en endring må du finne ut om du vil forsøke å moderere inntaket, eller slutte helt.
Det kan være lurt å tenke gjennom hvilke situasjoner som kan være utfordrende når det komme til alkohol, og hvordan du på en bedre måte kan møte disse situasjonene. Er det for eks noen mønstre som tegner seg, som du kan bryte?
Du kan lese mer på våre nettsider om hvordan få hjelp til å slutte eller tips til moderasjon.