Bekymret for pappa

Hei!
Jeg har en far som er fra Chile men bor i Norge og har gjort det hele mitt liv.
Han har alltid vært veldig opptatt av utseende, noe som gjenspeiler seg fra chilenske kulturen rundt hans oppvekst.
De siste 6-7 årene har han slanket seg ekstremt og trener veldig mye. Han veier nå rundt 55kg og er 175cm høy.
Jeg har hørt han mange ganger gå på badet etter mat for så å kaste opp maten igjen. Å konfrontere han skaper et stort sinne og man må bare gi seg.
De siste 3 årene har jeg lagt merke til at han drikker mer enn vanlig. Alltid fredag og lørdag men også litt i ukedagene. Dette begynte etter at han ble sykemeldt og oppsagt i Nordsjøen. Han har vært under lang utredning pga skade i hånden og nå nylig blitt uføre. Den siste året merker jeg at han kan sende meg meldinger om hvor trist han er eller at han klare seg selv og ikke trenger hjelp av noen osv.. dette er gjerne på kveldene. Det begynte først i helgene når jeg visste at han hadde drukket… men skjer også nå i hverdagen… trolig pga drikking i hverdagen.
Feks, hadde jeg en avtale med han en fredag om å hjelpe han med å fylle ut noen papirer til en klage mot sykehuset som har operert han. Jeg snakket med han på en mandag og sa at jeg ikke kan hjelpe han før fredag. Vi var begge enige om at dette var en god dag. Pappa er svært dårlig i norsk skriftlig og sliter med lesevansker.
Så på onsdags kveld får jeg da en melding om at han har fylt papirene sine selv og at han ikke trenger hjelp fra noen andre i livet, som er et tydelig tegn på at han har drukket igjen.
Han får kun denne mørke selvtilliten til å slenge om ting når han drikker.
Hvordan angriper jeg dette?
Jeg er den eneste familien til Pappa i Norge.
Han takler kritikk med et ekstremt sinne.

Mann, 29 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er en kompleks situasjon som er vanskelig for både faren din og deg. Slik vi forstår situasjonen opplever du det som vanskelig å snakke med ham om dette på bakgrunn av tidligere reaksjoner. Det kan vi godt forstå. Ønsker du likevel å gjøre et nytt forsøk finner du våre råd om hvordan du kan snakke med en som drikker for mye her. Kanskje du finner noen tips der som gjør det litt lettere å snakke sammen?
Det er tydelig at faren din har en del ting å håndtere, og vi tenker at det hadde vært bra om han fikk hjelp til det. Det kan han få ved å ta kontakt med legen sin. Legen kan da henvise ham til et passende tilbud. Du kan informere ham om dette, men når det kommer til stykket er det han selv som bestemmer om han ønsker hjelp eller ikke. Det er han som må ønske endringen.
Uansett synes vi ikke du skal håndtere dette alene. Det finnes flere pårørendetiltak som kan gi støtte og veiledning i en slik situasjon. Du kan for eksempel snakke med NKS veiledningssentre eller Pårørendesenteret. Kanskje du har noen rundt deg du kan snakke med også?
Når det gjelder dette med mat og trening er det utenfor vårt kompetanseområde.  Ønsker du (eller han) råd rundt dette vil vi anbefale å snakke med ROS.