Bekymret for min datter og hennes kjæreste
Hva skal jeg gjøre som mor når min datter føler at hun må ha han som kjæreste og de må ruse seg ….osv

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver ganske kort, men spørsmålet ditt er omfattende og problematikken ser ut til å være sammensatt.
Vi forstår det slik at din datter er sammen med en gutt som ruser seg og at hun ønsker å bruke rusmidler når hun er sammen med ham. Det virker som at din datters rusbruk er direkte knyttet til denne gutten, men det vet vi ikke sikkert. Vi vet heller ikke hvilke rusmidler det er snakk om eller hvordan situasjonen deres generelt forholder seg.
Hvis din datter ønsker å slutte med rus så finnes det hjelp for henne, men hun må selv være villig til, og interessert i, å ta tak i problemet for at hun skal ha gode sjanser for å lykkes. Det er også en bra idè for henne å holde seg unna andre personer som driver med rus, noe som i dette tilfellet ser ut til å inkludere kjæresten hennes.
Datteren din må gjerne kontakte fastlegen sin for å drøfte dette, og for å bli henvist videre til riktig hjelp, eller hun kan oppsøke en Helsestasjon for ungdom.
Vi vet ikke hvor mye du har snakket med datteren din om dette, men her har vi laget en liste med tips til hvordan det kan være lurt å snakke med noen om deres rusbruk. Kanskje finner du her noen råd som er nyttige for deg.
Det kan være godt for deg som pårørende å snakke med noen, både om hvordan du kan hjelpe din datter og om hvordan du best kan ivareta deg selv. PIO-senteret i Oslo har en rådgivningslinje for pårørende på telefonnummer 22 49 19 22. Veiledningssenteret for pårørende Østlandet har også tilbud og samtaler og grupper for pårørende.
Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en utdypende samtale om din datters situasjon.